Ewidencja czasu pracy w umowie zlecenie

Ewidencja czasu pracy w umowie zlecenie

Prowadzenie ewidencji czasu pracy zleceniobiorcy jest obowiązkiem zleceniodawcy od 2017 roku. Sprawdź, w jaki sposób ją prowadzić oraz co powinno się w niej znaleźć!

Obowiązek ewidencjonowania czasu pracy dotyczy zarówno osób zatrudnionych na umowę o pracę jak i zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie. W każdym z tych przypadków sposób prowadzenia ewidencji jest nieco inny, jednak w programach do rejestracji czasu pracy takich jak Calamari bez problemu można prowadzić taką dokumentację niezależnie od tego, na jakiej podstawie zatrudniony został pracownik.

Dowiedz się, w jaki sposób prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy zleceniobiorcy zgodnie z prawem oraz co musi się w niej znaleźć.

Co to jest ewidencja czasu pracy

Ewidencja czasu pracy to dokumentacja obecności pracownika danego dnia w pracy oraz liczby godzin, którą w tym czasie przepracował. Spisywanie tych danych w przypadku pracownika na umowie zlecenie obowiązkowe jest od 1 stycznia 2017 roku. Jest konsekwencją ogłoszenia płacy minimalnej za godzinę pracy na umowie zlecenie oraz świadczenia określonych usług.

ft1

W zależności od wysokości stawki minimalnej danego roku, pracodawca jest zobowiązany do dostosowania wysokości wynagrodzenia w zależności od tego wskaźnika. Minimalna stawka godzinowa w 2022 roku wynosi: 19,70 zł.

Elektroniczna ewidencja czasu pracy

Prowadzenie ewidencji czasu pracy w formie elektronicznej to sposób, dzięki któremu można rejestrować czasu pracy zarówno pracowników stacjonarnych, jak i tych pracujących zdalnie, dzięki czemu jest to idealne rozwiązanie dla firm umożliwiająca pracę hybrydową, zdalną, a także dla organizacji rozproszonych po różnych miastach lub państwach.

Ewidencjonowanie czasu pracy w tej formie jest zgodne z prawem i przy wykorzystaniu odpowiedniego narzędzia, takiego jak Calamari, minimalizuje możliwość wystąpienia błędów oraz usprawnia pracę działu HR w zakrese rejestracji czasu pracy oraz tworzenia cyklicznych raportów ewidencji czasu pracy.

Ewidencja czasu pracy zleceniobiorcy

Sposób ewidencjonowania czasu pracy zleceniobiorcy może zostać określony w treści umowy zlecenie. Jeżeli w umowie nie ma zapisu na ten temat, oznacza to, że zleceniobiorca, lub osoba, która wykonuje świadczenia na jej rzecz, powinna dostarczyć zleceniodawcy informację na temat liczby godzin przepracowanych w celu wykonania zlecenia lub świadczenia usług w terminie poprzedzającym wypłatę wynagrodzenia za wykonaną pracę.

Przepisy prawa nie określają konkretnie sposobu, w jaki powinna być prowadzona ewidencja czasu w umowie zlecenie, jednak w przypadku kontroli przedsiębiorca jest zobowiązany do wykazania, że zatrudnieni przez niego zleceniobiorcy otrzymali wynagrodzenie zgodne z minimalną stawką godzinową. Do udowodnienia tego potrzebne jest potwierdzenie - właśnie w postaci ewidencji czasu pracy, stąd konieczność jej prowadzenia.

ft2

W jaki sposób prowadzić ewidencję czasu pracy zleceniobiorcy

Ze względu na to, że prawo nie reguluje w sposób konkretny, w jaki sposób należy prowadzić ewidencję czasu pracy zleceniobiorcy, strony umowy mogą wspólnie ustalić sposób rozliczania przepracowanych godzin. Najważniejsze jest to, by z ewidencji czasu pracy jasno wynikało, ile godzin danego miesiąca przepracował zleceniobiorca. W przypadku prowadzenia ewidencji czasu pracy w formie papierowej dobrą praktyką jest opatrzenie dokumentu podpisem zleceniobiorcy.

Dzięki aplikacjom takim jak Calamari, prowadzenie ewidencji czasu pracy może odbywać się również w forme elektronicznej. Taka opcja zapewnia dostęp do przepracowanych godzin zarówno zleceniobiorcy jak i zleceniodawcy w każdej chwili. Elektroniczna rejestracja czasu pracy zapewnia poprawność informacji i traktowana jest przez prawo jako dokument, dzięki czemu sprawdza się doskonale zarówno w przypadku ewidencjonowania czasu pracy w umowie o pracę i w umowie zlecenie.

Brak ewidencji czasu pracy w umie zlecenie

Brak prowadzenia ewidencji czasu pracy zleceniobiorcy wiąże się z konsekwencjami prawnymi dla zleceniodawcy. Kara za to uchybienie wynieść może od 1000 zł do 30 000 zł. Ze względu na zmiany prawne obowiązujące od 1 stycznia 2019 roku pracodawca ma obowiązek przechowywania dokumentów dotyczących czas pracy pracowników przez 10 lat.

Z tego względu również warto zdecydować się na elektroniczną ewidencję czasu pracy, która ułatwia zabezpieczanie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej w dobrze zabezpieczonej chmurze.

Podsumowanie

Mimo że prawo nie określa jednoznacznie, w jaki sposób prowadzić ewidencję czasu pracy zleceniobiorców, warto zdecydować się na elektroniczny system, który zapewnia prawidłowość informacji i ułatwia ich przechowywanie.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat ewidencji czasu pracy, obserwuj naszego bloga HR, a jeśli chcesz podzielić się z nami swoimi przemyśleniami, skontaktuj się z nami!

ft3

Może Cię zainteresować

Wiedza HR w Twoim mailu

Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami

Dziękujemy za dołączenie!
Ups! Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie!
Calamari team
Calamari team
Customer Success - Gosia
Wzmacniamy najszybciej rozwijające się organizacje

Dołącz do 130.000+ zadowolonych pracowników ze 106 krajów

Przekonaj się, ile czasu możesz zyskać dzięki automatyzacji zarządzania urlopami, łatwemu śledzeniu czasu pracy czy jednemu miejscu na wszystkie dokumenty kadrowe.

Start free trial
Bez karty płatniczej. Bez zobowiązań.
Customer Success - Agata
Calamari team
Customer Success Team Ewelina

Wiedza HR w Twoim mailu

Otrzymuj regularnie informacje i upraszczaj HR razem z nami

Dziękujemy za dołączenie!
Ups! Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie!