Urlop menstruacyjny: Jak wprowadzić dodatkowy dzień wolny?
Jak wdrożyć urlop menstruacyjny w firmie? Czy w Polsce i na świecie istnieją regulacje jak zarządzać dodatkowymi dniami wolnymi dla pracownic?
W dużych korporacjach zarządzanie ludźmi jest podzielone na wyspecjalizowane role - rekruter, specjalista od komunikacji wewnętrznej, szkoleń i rozwoju czy employer brandingu. W małych i średnich firmach ta linia się zaciera. Ty, jako lider, naturalnie przejmujesz obowiązki, które w większych organizacjach należą do działu personalnego.
Spójrz na swój ostatni kwartał. Ile razy zajmowałeś się:
Jeśli odpowiedź brzmi "często" lub "codziennie", to właśnie potwierdziłeś, że wykonujesz zadania standardowo przypisane działom HR. Ma je u siebie również każdy lider i liderka, niezależnie od wielkości organizacji, zespołu czy posiadania (lub nie) wewnętrznego działu personalnego.
Prawdziwe planowanie zatrudnienia zaczyna się długo przed tym, jak opublikujesz ogłoszenie o pracę. To proces strategiczny, który wymaga od Ciebie odpowiedzi na kilka pytań m.in.:
Praktyczny przykład - Tomasz, właściciel agencji marketingowej, zauważył, że jego zespół regularnie pracuje w nadgodzinach przy projektach graficznych. Zamiast od razu szukać grafika, przeanalizował zlecenia z ostatnich sześciu miesięcy. Okazało się, że 40% prac to proste grafiki do social media, które można wykonać szybciej dzięki szablonom lub dodatkowym narzędziom. Zatrudnił junior designera z umiejętnościami związanymi z social media zamiast senior grafika - zaoszczędził budżet, zbudował właściwy profil i personę rekrutacyjną, dopasowaną do rzeczywistych potrzeb w zespole i zadań, które przyjdzie nowej osobie wykonywać.
Proces wdrażania nowego pracownika to znacznie więcej niż pokazanie mu biurka i przedstawienie zespołowi. Powinno być to planowe i przemyślane działanie. Dobry onboarding to w efekcie pracownik, który szybciej staje się efektywnym członkiem zespołu, lepiej rozumie swoją rolę, organizację, sposoby działania.
Skuteczne wdrożenie obejmuje przygotowanie stanowiska pracy, komunikację z pracownikiem jeszcze zanim nastąpi pierwszy dzień pracy, plan pierwszych dni - tygodni - miesięcy, wyznaczenie mentora z zespołu, jasne określenie oczekiwań i celów na pierwsze miesiące, a także wdrożenie z wykorzystywanych w firmie narzędzi (np. do zarządzania czasem pracy)
Wybrany przykład z mojego doświadczenia - w jednej z firm, z którą współpracowałam, lider zespołu sprzedaży stworzył prostą checklistę - mapę pierwszych 15-30-60-90 dni dla nowych handlowców. Każdy dzień miał zaplanowane konkretne aktywności - od poznania produktu, przez obserwację doświadczonych kolegów, po pierwsze samodzielne rozmowy z klientami.
Mapa zawierała też spotkania podsumowujące każdy etap wdrożenia. Startem wspólnej pracy było spotkanie, w trakcie którego lider przedstawiał plan, oczekiwania pracownika oraz pytał o to, co jest ważne dla nowej osoby w tym czasie. Nawiązywał również do informacji z rekrutacji i ustalał, czego pracownikowi jeszcze brakuje w umiejętnościach czy wiedzy, żeby dobrze wykonywał swoje zadania. W odpowiedzi na to planował dodatkowe spotkania, szkolenia czy pracę w asyście innych osób z zespołu.
Rezultat?
Być może pracujesz w firmie, w której nie ma formalnego procesu oceny pracowniczej czy rozmów o rozwoju. Nie musisz czekać aż powstaną na to procedury. Najskuteczniejszy feedback to ten, który dajesz na bieżąco. Gdy widzisz, że ktoś dobrze wykonał zadanie - powiedz to od razu. Gdy zauważysz obszar do poprawy - nie odkładaj tej rozmowy na później.
Rozmowy o rozwoju warto planować wcześniej, żeby zapewnić sobie odpowiednią ilość czasu, spokojniejsze miejsce na rozmowę i przygotowanie. Możesz wprowadzić sam zasady - z jaką częstotliwością będziesz prowadzić takie spotkania, jaką będą miały strukturę, co może być ich efektem.
Zaangażowani pracownicy to nie ci, którzy dostają najwyższe premie (choć Ci są na pewno zadowoleni 🙂. To ci, którzy rozumieją sens swojej pracy, widzą wpływ swoich działań na sukces firmy i czują się docenieni.
Jak budować zaangażowanie na co dzień? Regularnie komunikuj cele zespołu i firmy, pokazuj, jak indywidualna praca przyczynia się do większego sukcesu, dawaj autonomię w wykonywaniu zadań, inwestuj w rozwój kompetencji.
Jako lider jesteś odpowiedzialny za przepływ informacji w zespole. To oznacza nie tylko przekazywanie wiadomości z góry na dół, ale także słuchanie, co dzieje się w zespole, dbanie o przepływ pracy na podstawie informacji o nieobecnościach, reagowanie na sygnały o problemach, moderowanie konfliktów.
Praktyczna rada - wprowadź regularne, krótkie spotkania zespołu np. 15-minutowe rundy raz w tygodniu, gdzie każdy może podzielić się tym, nad czym pracuje, z jakimi wyzwaniami się mierzy i czego potrzebuje od innych.
Zacznij od jednego obszaru, który sprawia Ci najwięcej problemów. Zobacz na przykłady konkretnych działań i wybierz te, które są dla Ciebie dobre - lubisz w ten sposób pozyskiwać nową wiedzę albo Twój tryb dnia pozwala na takie aktywności :
Nie wynajduj koła na nowo. Korzystaj ze sprawdzonych rozwiązań, które możesz łatwo dostosować do swojej sytuacji. Możesz skorzystać z praktycznych narzędzi, które pomogą Ci realizować zadania managerskie:
Najcenniejsza wiedza często pochodzi od ludzi w podobnej sytuacji - to może być na przykład wymiana doświadczeń, radzenie się, wspólne szukanie odpowiedzi na podobne pytania czy po prostu możliwość podzielenia się swoją perspektywą i pozyskania informacji zwrotnej. Poszukaj innych liderów z Twojej w swojej okolicy lub branży.
Gdzie szukać? Może sprawdzisz:
Żeby skutecznie zarządzać innymi, musisz najpierw zrozumieć siebie.
Ta wiedza o sobie pomoże Ci świadomie podejmować działania, przewidywać swoje zachowanie, planować rozwój. Znając siebie utrzymasz spójność w działaniu, a zespół będzie lepiej Ciebie “czytał” - to pomoże budować dobre środowisko pracy, bezpieczeństwo i zaufanie.
Jakie są przykładowe sposoby na lepsze poznanie siebie?
Zdecydowanie tak. Inwestycja w umiejętności zarządzania ludźmi jest jedną z najlepszych, które możesz poczynić jako lider. Dlaczego?
Lepsze zarządzanie zespołem oznacza wyższe wyniki, niższą rotację pracowników, lepszą atmosferę w pracy, mniej konfliktów do rozwiązywania, więcej czasu na strategiczne zadania.
Stwórz dla siebie plan rozwoju. Od czego zacząć?
Bycie liderem oznacza również bycie architektem kultury organizacyjnej - kształtujesz nie tylko procesy, ale przede wszystkim sposób, w jaki ludzie postrzegają swoją pracę i miejsce w firmie. To między innymi Twoje decyzje HR-owe wpływają na to, czy będziesz zarządzać zespołem zaangażowanych profesjonalistów, czy grupą pracowników wykonujących jedynie minimum.
Nikt nie rodzi się z umiejętnością zarządzania zespołem - to kompetencja, którą można i warto świadomie rozwijać, szukając wsparcia, narzędzi i inspiracji tam, gdzie są dostępne.
Jak wdrożyć urlop menstruacyjny w firmie? Czy w Polsce i na świecie istnieją regulacje jak zarządzać dodatkowymi dniami wolnymi dla pracownic?
Znalazłeś idealny system HR dla swojej firmy? Teraz czas na kluczowy krok: skuteczne wdrożenie. To moment, który zdecyduje, czy Twoja inwestycja przyniesie realne usprawnienia, czy stanie się kolejnym niewykorzystanym narzędziem. Przedstawiamy, jak przejść od wyboru do sukcesu, maksymalizując korzyści i unikając pułapek. Przygotuj się na transformację, która nie tylko usprawni procesy, ale również wpłynie na kulturę organizacyjną. Czy jesteś gotowy na tę podróż?
Ile wynosi najniższa krajowa 2025? Jaka jest minimalna stawka godzinowa i jak zmiany wpłyną na wynagrodzenia oraz budżety firm?
Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami