Urlop menstruacyjny: Jak wprowadzić dodatkowy dzień wolny?
Jak wdrożyć urlop menstruacyjny w firmie? Czy w Polsce i na świecie istnieją regulacje jak zarządzać dodatkowymi dniami wolnymi dla pracownic?
W każdej rozwijającej się firmie, w której pracownicy podróżują służbowo, przychodzi moment, kiedy organizacja delegacji z dość prostego zadania zmienia się w skomplikowany logistycznie proces. Rosnąca liczba wyjazdów biznesowych to właściwie „plątanina” rezerwacji hoteli, biletów lotniczych i kolejowych, dokumentów, faktur oraz wielu pytań pracowników o akceptację podróży.
Jeśli czujesz, że tracisz kontrolę nad tym obszarem, to znak, że potrzebujesz solidnych fundamentów, które pomogą Ci uporządkować chaos i wyeliminować ukryte koszty. W tym artykule pokażemy, dlaczego warto zająć się tym tematem oraz podsuniemy proste sposoby, na to, jak odzyskać panowanie nad podróżami służbowymi i zwiększyć satysfakcję Twojego zespołu.
Brak usystematyzowania procesów związanych z podróżami służbowymi negatywnie wpływa na:
Wraz ze wzrostem firmy, spontaniczna organizacja podróży służbowych zdecydowanie przestaje zdawać egzamin. Ujawnia to różne problemy, które omówiamy poniżej:
Podróżujący pracownicy rezerwują transport i nocleg na własną rękę, za pośrednictwem różnych serwisów www. Faktury napływają z wielu różnych źródeł, a komunikacja to zazwyczaj dziesiątki maili i telefonów. Nie wspominając już o sytuacji, kiedy trzeba pilnie zmienić plany podróży, co często jest kłopotliwe i przysparza pracownikom sporo stresu. Taki brak centralizacji procesu to droga do chaosu i utraty kontroli.
Nawet jeżeli masz ustalone limity wydatków na podróże służbowe, to zazwyczaj pojawia się problem z ich egzekwowaniem. Bez narzędzi do monitorowania kosztów w czasie rzeczywistym o przekroczeniu budżetu dowiadujesz się przeważnie po fakcie, czyli podczas rozliczania delegacji.
Zbieranie wielu papierowych faktur i rachunków oraz wypełnianie wniosków o zwrot kosztów frustruje podróżujących pracowników. Z kolei ręczne wprowadzanie danych do Excela przyprawia o ból głowy dział finansowy. Manualne procesy generują ogromną stratę czasu i co gorsze, są też obarczone sporym ryzykiem błędów.
Procedury lub narzucanie konkretnych, często niewygodnych połączeń lotniczych, kolejnych czy hoteli, znacząco obniża satysfakcję pracowników. Nowoczesna organizacja podróży służbowych powinna scalać oszczędności firmowe z elastycznością podróżujących zespołów.
Nie musisz od razu przeprowadzać ogromnej rewolucji. Wprowadzenie kilku podstawowych usprawnień powinno szybko przynieść oraz zauważalne rezultaty. Poniżej krótko opisujemy trzy podstawowe działania, które możesz wdrożyć praktycznie od razu.
Polityka podróży służbowych to dokument, który w prosty i klarowny sposób określa reguły związane z wyjazdami firmowymi. Na sam początek warto zacząć od spisania najważniejszych zasad, które odpowiedzą na następujące, podstawowe pytania:
W tym punkcie określ:
W tym punkcie zdefiniuj:
W tym punkcie zapisz:
W tym punkcie opisz:
Wraz z upływem czasu, możesz jeszcze bardziej rozbudować politykę podróży i określać w niej inne ważne dla Twojej branży aspekty podróży służbowych. Pamiętaj, że jasne zasady eliminują niepewność i w dużej mierze ułatwiają pracownikom samodzielne podejmowanie decyzji zgodnych z firmowymi standardami.
Centralizacja odpowiedzialności za podróże służbowe to ważny element, który wpływa na zapewnienie logistycznego porządku. Warto wyznaczyć osobę, która w firmie będzie czuwała nad podróżami służbowymi. Nawet jeżeli będzie to tylko część etatu, np. Office Managera lub asystentki, to naprawdę w dużym stopniu uporządkuje cały proces. Taka osoba może negocjować stawki, trzymać pieczę nad obiegiem dokumentów i służyć wsparciem dla podróżujących pracowników. Na tym etapie możesz też rozważyć współpracę z biurem podróży. Pamiętaj jednak, że komunikacja oparta wyłącznie na mailach i telefonach spowalnia proces, a dostępność agenta podróży jest zazwyczaj ograniczona do godzin pracy biura.
Jeśli Twoi pracownicy regularnie podróżują do tych samych destynacji biznesowych, to warto zastanowić się nad nawiązaniem kontaktów z kilkoma sprawdzonymi hotelami. Można też podjąć stałą współpracę z liniami lotniczymi, które posiadają rozbudowaną siatkę lotów i oferują programy lojalnościowe. Pozwoli to wynegocjować znacznie lepsze ceny, ale także zapewnić stały, a co najważniejsze wysoki standard usług.
Powyższe metody z całą pewnością pomogą Ci uporządkować podstawowy chaos. Warto jednak mieć świadomość, że wraz ze wzrostem firmy i coraz większą liczbą podróży służbowych, ręczne procesy mogą przestać być wydajne. Tutaj z pomocą przychodzi automatyzacja zarządzania podróżami służbowymi, która pozwala utrzymać idealny porządek w procesie, bez względu na roczny wolumen wyjazdów biznesowych. Jednym z takich rozwiązań jest platforma worktrips.com, która odpowiada na wszystkie opisane wcześniej wyzwania:
Usprawnienie procesu rezerwacji podróży służbowych przekłada się na realne oszczędności, znacznie wyższą efektywność oraz zadowolenie Twojego zespołu. Zacznij od audytu swoich obecnych procesów związanych z wyjazdami biznesowymi i rozmowy z pracownikami. Następnie możesz przejść od wprowadzenia prostych zasad i centralizacji odpowiedzialności, co od razu przyniesie widoczne efekty. Gdy z czasem poczujesz, że chcesz przenieść zarządzanie delegacjami na wyższy poziom, to automatyzacja będzie kolejnym naturalnym krokiem. Uwolni ona czas Twoich podróżujących pracowników i pozwoli skupić się na tym, co najważniejsze dla firmy, czyli na celach biznesowych.
Jak wdrożyć urlop menstruacyjny w firmie? Czy w Polsce i na świecie istnieją regulacje jak zarządzać dodatkowymi dniami wolnymi dla pracownic?
Zaczynasz przygodę z OKR? Odkryj, jak dzięki niej zintegrować zespół i wykorzystać planowanie zasobów do skutecznej realizacji celów.
Umowa zlecenie i ubezpieczenie to temat, który budzi wiele pytań. Rozwiewamy wątpliwości! Sprawdź, kto i kiedy musi opłacać składki.
Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami